Kom i gang med MitID Erhverv

Find ud af, om jeres organisation har brug for at tilslutte sig MitID Erhverv, og læs mere om, hvordan I tilslutter jer.

Med MitID Erhverv kan medarbejdere i jeres organisation agere digitalt på vegne af organisationen, fx læse organisationens Digital Post eller indberette refusion.

Her kan I få overblik over, hvordan I kommer i gang med MitID Erhverv. Det sker i 4 trin:

Trin 1

Find ud af, om jeres organisation har brug for at tilslutte sig MitID Erhverv

Det er ikke alle organisationer, der har brug for at tilslutte sig MitID Erhverv. Det afhænger af forskellige forhold, fx:

  • jeres organisationstype
  • hvem i jeres organisation, der skal agere digitalt på vegne af organisationen.

Find ud af, om jeres organisation har behov for at tilslutte sig MitID Erhverv:

Har jeres organisation brug for at tilslutte sig MitID Erhverv?

Trin 2

Gør jeres organisation klar til tilslutningen til MitID Erhverv

Hvis jeres organisation har behov for at tilslutte sig MitID Erhverv, kan I finde ud af, hvad I skal have klar, inden I starter tilslutningen:

Gør jeres organisation klar til at tilslutte sig MitID Erhverv

Trin 3

Tilslut jeres organisation MitID Erhverv

Når jeres organisation har alt nødvendigt klar til brug for tilslutning til MitID Erhverv, starter I tilslutningen til MitID Erhverv.

Start tilslutning

I finde trin for-trin-vejledninger til, hvordan I gennemfører tilslutningen:

Tilslut jeres organisation til MitID Erhverv

Trin 4

Opsæt jeres organisation i MitID Erhverv

Når jeres organisation er tilsluttet, skal I opsætte jeres organisation i MitID Erhverv:

Opsæt jeres organisation i MitID Erhverv

Spørgsmål og svar om tilslutning til MitID Erhverv

Hvis jeres ansøgning om tilslutning til MitID Erhverv er blevet afvist, kan I se årsagen til afvisningen i den e-mail, I har modtaget. Det kan fx være, at:

  • der er behov for yderligere dokumentation
  • den vedhæftede dokumentation ikke er i overensstemmelse med dokumentationskravene for jeres organisationstype.

Hvis jeres ansøgning om tilslutning til MitID Erhverv er blevet afvist, kan du forsøge at starte en ny tilslutning eller vedhæfte yderligere dokumentation.

Dokumentation for ledelsesrepræsentantens rolle i organisationen

Det er reglerne om jeres organisationstype, der bestemmer, om I skal registrere en ledelsesrepræsentant i CVR-registret eller ej.

Det er frivilligt at registrere foreningsrepræsentant i CVR-registreret.

Hvis repræsentanten er registreret i CVR-registreret, skal I i nogle tilfælde ikke uploade dokumentation for ledelsesrepræsentantens rolle i jeres organisation under tilslutningen til MitID Erhverv. Det afhænger af jeres organisationstype.

Hvis repræsentanten ikke er registreret, skal I som udgangspunktet uploade dokumentation for repræsentantens rolle i jeres organisation under tilslutningen til MitID Erhverv.

Vælg jeres organisationstype for at finde ud af, om I har behov for at uploade dokumentation for repræsentantens rolle i jeres organisation.

Enkeltmandsvirksomheder: Gør klar til at tilslutte jer MitID Erhverv

ApS, A/S, kommanditselskab, andelsselskab og andre selskaber: Gør klar til at tilslutte jer MitID Erhverv

Foreninger og frivillige foreninger: Gør klar til at tilslutte jer MitID Erhverv

Hvis jeres organisation tilhører en anden type end de 3 organisationstyper ovenfor, skal I uploade dokumentationen under tilslutningen.

Hvis jeres ledelsesrepræsentant hverken har CPR-nummer eller privat MitID, fx en udenlandsk ledelsesrepræsentant, er det stadigvæk muligt at tilslutte jeres organisation. Det gøres ved at udpege en person i eller uden for jeres organisation, som starter tilslutningen. Det hedder en anmelder. Anmelderen skal have privat MitID og CPR-nummer.

Under tilslutningen til MitID Erhverv skal ledelsesrepræsentanten godkende tilslutningsaftalen med MitID Erhverv. Det kan repræsentanten gøre ved at underskrive i hånden, så anmelderen kan uploade den underskrevne aftale i tilslutningsforløbet.

Læs mere om, hvad I skal have klar inden tilslutningen til MitID Erhverv ved at vælge jeres organisationstype nedenfor:

ApS, A/S, kommanditselskab, andelsselskab og andre selskaber: Gør klar til at tilslutte jer MitID Erhverv

Andre typer organisationer: Gør klar til tilslutte jer MitID Erhverv

I kan sagtens tilslutte jer MitID Erhverv. I skal:

  • udpege en anmelder. Anmelderen er en person i eller uden for organisationen, der starter tilslutningen.
  • udpege en organisationsadministrator.

Anmelderen og organisationsadministratoren skal have både CPR-nummer og privat MitID.

Læs mere om, hvad I præcist skal gøre, ved at vælge jeres organisationstype nedenfor.

Enkeltmandsvirksomheder: Gør klar til at tilslutte jer MitID Erhverv

ApS, A/S, kommanditselskab, andelsselskab og andre selskaber: Gør klar til at tilslutte jer MitID Erhverv

Foreninger og frivillige foreninger: Gør klar til at tilslutte jer MitID Erhverv

Andre typer organisationer: Gør klar til tilslutte jer MitID Erhverv

En anmelder er en person i eller uden for organisationen, der starter tilslutningen til MitID Erhverv. En anmelder kan ikke være en ledelsesrepræsentant, der skal godkende tilslutningen.

Anmelderen kan ikke tilslutte organisationen til MitID Erhverv alene, men kan starte tilslutningen, så ledelsesrepræsentanten udelukkende skal underskrive tilslutningsaftalen med sit private MitID eller en fysisk underskrift.

Når du logger på MitID Erhverv første gang, skal du bruge dit private MitID. Det er for at sikre sig, at det faktisk er dig, der forsøger at logge ind.

At logge ind med dit private MitID kan sammenlignes med at møde fysisk op i borgerservice for at få et pas, eller at du skal vise identifikation, når du starter på en ny arbejdsplads.