MitID Erhverv er fleksibelt. Derfor kan jeres organisation selv bestemme, hvordan medarbejdere i jeres organisation logger ind og underskriver, når de agerer på vegne af jeres organisation. Det kan fx være, når jeres medarbejdere skal:
Jeres organisation kan overordnet vælge at bruge MitID Erhverv på 2 forskellige måder:
Et privat MitID er det MitID, som I som privatpersoner bruger til fx at logge ind på jeres egen netbank eller læse privat Digital Post.
Det er muligt at bruge privat MitID, når I skal agere på vegne af jeres organisation i MitID Erhverv. Det kan fx være, når de logger ind for at anmode om refusion i NemRefusion. Her vil medarbejderne logge ind med deres private MitID ved at indtaste det bruger-ID, som de indtaster, når de fx skal logge ind i deres egen netbank. Når de logger ind, vil de kunne vælge, om de vil logge ind som privatperson eller som medarbejder i jeres organisation.
Nogle personer får automatisk muligheden for at bruge privat MitID, når de agerer digitalt på vegne af jeres organisation. Det sker oftest, når:
I andre tilfælde er det et krav, at både organisationen og de enkelte medarbejdere tillader brug af privat MitID, når de skal agere digitalt på vegne af organisationen.
Når medarbejderne bruger deres MitID til at agere digitalt på vegne af jeres organisation, indeholder MitID’et både:
Disse data er helt adskilt fra hinanden i MitID Erhverv, og der sker ikke sammenblanding af data.
Det er organisationsadministratoren, der i MitID Erhverv kan tillade, at medarbejdere kan bruge privat MitID til at agere digitalt på vegne af jeres organisation. Find vejledningen her:
Redigér, hvilke identifikationsmidler organisationen tillader i MitID Erhverv (link mangler)
Når jeres medarbejdere bliver oprettet som brugere i MitID Erhverv, skal de aktivere sig som bruger i MitID Erhverv. I aktiveringen skal brugeren accep-tere, at de vil bruge deres private MitID, når de skal agere digitalt på vegne af organisationen. Find vejledning til aktivering her:
Sådan aktiverer du dig som bruger i MitID Erhverv (link mangler)
I stedet for at bruge privat MitID er det også muligt at oprette et nyt MitID, som jeres medarbejdere kun bruger, når de agerer digitalt på vegne af jeres organisation. Det hedder et særskilt MitID. Det betyder, at medarbejdere får et nyt MitID bruger-ID. Det skal de indtaste, når de logger ind eller underskriver på vegne af organisationen.
Hvis jeres medarbejdere bruger MitID app, kan de selv bestemme, om de vil have et særskilt MitID på:
Bemærk, at medarbejdere ikke kan bruge biometri – fingeraftryk eller ansigtsgenkendelse – til at godkende, hvis det særskilte MitID ligger på deres privattelefon eller en telefon, der allerede har et andet MitID bruger-ID.
Det er organisationsadministratoren, der ærskilt MitID med MitID app, kodeviser, kodeoplæser eller chip, når de agerer på vegne af organisationen. Dette skal organisationsadministratoren gøre i MitID Erhverv. Find vejledningen her:
Redigér, hvilke identifikationsmidler organisationen tillader i MitID Erhverv
Når jeres medarbejdere bliver oprettet som brugere i MitID Erhverv, skal de aktivere sig som bruger i MitID Erhverv. I aktiveringen bliver de spurgt, om de ønsker at have et særskilt MitID. Find vejledning her:
Sådan aktiverer du dig som bruger i MitID Erhverv
En MitID Erhverv bruger i jeres organisation har valgt at bruge et særskilt MitID. Brugeren har mulighed for at bruge det MitID bruger-ID, som jeres organisation har oprettet, også når brugeren agerer digitalt på vegne af andre organisationer. Det kan fx være på vegne af flere virksomheder, foreninger eller offentlige myndigheder. Det hedder et delt MitID.
Brugeren kan kun få et delt MitID, hvis alle organisationer siger ja til det.
Når brugeren har et delt MitID, indeholder MitID’et data fra alle organisationer, som brugeren agerer digitalt på vegne af. Disse data er helt adskilt i MitID Erhverv. Der sker derfor ingen sammenblanding af data.
Bemærk, at brugeren kun kan benytte delt MitID, hvis brugerens private MitID er oprettet med CPR-nummer.
Brugeren kan agere på vegne af jeres organisation med delt MitID, dvs. MitID fra en anden organisation, kun hvis I kan sige ja til følgende 2 forhold.
Det er organisationsadministratoren, der beslutter, om jeres organisation tillader delt MitID. Det kan administratoren gøre i MitID Erhverv. Find vejledning her:
Redigér, hvilke identifikationsmidler organisation tillader i MitID Erhverv (link mangler)
Det er brugeradministrator, der kan tildele et delt MitID som identifikationsmiddel til brugere, der ønsker det. Muligheden for at tildele et delt MitID er kun synlig, når organisationsadministrator allerede har tilladt brug af delt MitID i jeres organisation.
Tildel delt MitID (link mangler)
Når brugeren logger på en selvbetjening, fx Virk eller Digital Post, anvender brugeren samme MitID bruger-ID, uanset hvilken organisation brugeren ønsker at agere på vegne af. Når brugeren har indtastet sit MitID bruger-ID og godkendt login, bliver brugeren spurgt, hvilken organisation brugeren ønsker at logge ind på vegne af.
Sådan logger du ind med MitID Erhverv (link mangler)