Sådan bruger du MitID Erhverv

Find vejledninger om, hvordan du bruger MitID Erhverv, uanset hvilken rolle du har i MitID Erhverv.

Hvis du er bruger

Du kan som bruger i MitID Erhverv finde vejledninger til, fx

  • hvordan du aktiverer dig som bruger i MitID Erhverv,
  • hvordan du får adgang til en selvbetjening:

MitID Erhverv brugerunivers

Hvis du er administrator

Der er 3 forskellige administratorroller i MitID Erhverv.

  • Organisationsadministrator
  • Brugeradministrator
  • Rettighedsadministrator

Hvis du har en af de 3 roller ovenfor, kan du finde vejledninger om, hvordan du i MitID Erhverv administrerer:

Du kan samtidig se, hvilken rolle der kræves for at udføre den specifikke opgave.

Spørgsmål og svar: "Sådan bruger du MitID Erhverv"

Som organisationsadministrator skal du vælge, hvordan brugerne i din organisation skal logge ind. Alt efter jeres behov i organisationen, er der flere muligheder. Dine valg som organisationsadministrator bestemmer, hvad en brugeradministrator i din organisation kan tildele brugerne efterfølgende.

Læs mere om organisationens opsætning:

Opsæt jeres organisation i MitID Erhverv

Læs mere om brugeradministration i MitID Erhverv:

Brugeradministration i MitID Erhverv

Nej, alle brugere behøver ikke at bruge samme type MitID identifikationsmiddel. MitID identifikationsmiddel er noget, som du bekræfter din identitet med, når fx logger ind på en selvbetjening. MitID app, kodeviser, kodeoplæser og chip er MitID identifikationsmidler.

Brugerne kan bruge sit private MitID, fx sin private MitID app. Det kan de, hvis både organisationen og den enkelte bruger accepterer brug af privat MitID.

Brugerne kan også anvende et særskilt MitID, der udelukkende bruges, når de agerer på vegne af din organisation. Det kan være i en MitID app, kodeviser, kodeoplæser eller chip.

Det er op til den enkelte organisation at tage stilling til, om brugerne skal bruge MitID app, chip, kodeviser eller kodeoplæser, når brugerne anvender særskilt MitID.

Hvis du som brugeradministrator har oprettet en eller flere brugere, men de ikke har modtaget en aktiveringsmail, kan du gensende e-mailen.

Find vejledning til, hvordan du gensender en aktiveringsmail, under menuen ”Gensend aktiveringsmail”:

Opret, redigér, slet eller masseopret brugere i MitID Erhverv

Andre relevante emner