Administrér brugercertifikater

Du som brugeradministrator kan finde vejledninger til, hvordan du bestiller eller spærrer certifikater. Du kan også lære, hvordan du kan slette bestillinger af brugercertifikater.

Denne side er relevant for:

Brugeradministrator

Hvis du ikke ved, hvilken rolle du har i MitID Erhverv, kan du logge ind på MitID Erhverv og se din egen profil. Rollerne ligger under ”Stamdata” i din profil.

MitID Erhverv: Login

Det er en brugeradministrator, der bestiller brugercertifikater. Det er brugeren selv, der henter og udsteder certifikatet. Du kan henvise brugeren til følgende vejledning om, hvordan brugeren kan hente et brugercertifikat:

MitID Erhverv brugerunivers

Hvis organisationen ikke har tilladt brug af brugercertifikater, kan du i MitID Erhverv ikke administrere brugercertifikater. Det er din organisationsadministrator, der bestemmer, om organisationen anvender brugercertifikater.

Hvad er et brugercertifikat?

Når en bruger i MitID Erhverv logger ind eller underskriver digitalt, er der ikke brug for et certifikat. Men der er nogle specielle tjenester, der kræver, at brugeren identificerer sig med et certifikat ved login eller signering.

Du kan finde generelle oplysninger om brugercertifikater her:

Certifikater i MitID Erhverv

Hvad betyder det at administrere brugercertifikater?

Du kan i MitID Erhverv administrere brugercertifikater ved at:

Bestil et brugercertifikat

Du skal kunne sige ja til følgende 4 punkter, inden du går i gang med at bestille et brugercertifikat:

  • Du har rollen som brugeradministrator i MitID Erhverv.
  • Du har navnet på den bruger, som du bestiller et brugercertifikat for.
  • Den bruger, som du bestiller certifikatet for, er aktiveret i MitID Erhverv.
  • Organisationsadministratoren har tilladt brug af brugercertifikater under ”Indstillinger” i MitID Erhverv.

Sådan finder du "Brugere": Menu > Brugere.

Det kan du gøre på en af 2 måder:

  • Tryk på brugerens navn
  • Tryk på de 3 prikker til højre for profilen og trykke på "Redigér bruger".

Når du har valgt en bruger, kan du se brugerens oplysninger inde i brugerens profil. Nedenfor kan du finde ”Brugercertifikat” og folde den ud ved at trykke på den.

Bemærk, at du ikke kan finde menuen ”Brugercertifikat”, hvis din organisation ikke tillader brug af brugercertifikat. Kontakt organisationsadministrator i din organisation, hvis du ikke kan finde menuen ”Brugercertifikat”.

Tryk på ”Bestil nyt certifikat” under ”Brugercertifikat”. ”Bestil nyt certifikat”-vinduet åbner.

”Bestil nyt certifikat” bliver ikke synligt, hvis brugeren ikke er aktiveret i MitID Erhverv.

Under ”Typer af certifikater”, skal du vælge ”Brugercertifikat.”

Under ”Metode til identifikation” skal du vælge, hvilken metode brugeren skal identificere sig med, for at hente og udstede sit brugercertifikat. Identificeringen har til formål at sikre, at certifikatet bliver udstedt til den rigtige person.

Du kan vælge mellem 2 muligheder:

  • Bruger-login
  • Identifikation via API

Den mest almindelige metode er ”Bruger-login”, som kan bruges af alle organisationer. Hvis du vælger ”Bruger-login”, modtager brugeren en e-mail med et link, som brugeren skal følge og derefter logge ind  i MitID Erhverv.

Hvis din organisations IdM-system (Identity Management) er integreret til MitID Erhverv via API, kan du vælge, at systemet identificerer brugeren, så det kan udstede og forny certifikater automatisk.

Har du brug for en grundig gennemgang af integration via API, kan du læse mere her:

Lokal IdM

Under ”Metode til udstedelse” skal du vælge, hvordan certifikatet skal ud-stedes til brugeren. De valgmuligheder, som du møder, afhænger af, hvad du har valgt som metode til identifikation i trin 6.

Hvis du har valgt ”Bruger-login” i trin 6, få du 2 valmuligheder:

  • Internetbrowser
  • Hardware

Hvis du har valgt ”Identifikation via API” i trin 6, får du en valgmulighed, som er:

  • System (EST API)

Hvis du vælger ”Internetbrowser”, kan brugeren udstede brugercertifikatet direkte gennem browseren, og så kan certifikatet installeres eller gemmes på computeren.

HARDWARE MANGLER

Hvis organisationen har et system, der integrerer direkte til MitID Erhverv, kan du vælge, at certifikatet bliver udstedt gennem dette EST API.

Hvis du ønsker, at andre kan søge brugercertifikatet frem i den offentlige certifikatdatabase, kan du sætte flueben i "Føj certifikatet til den offentlige certifikatdatabase".

I trin 6-8 har du udfyldt alle de nødvendige felter for at udstede et brugercertifikat. Nu skal du trykke på ”Bestil nyt certifikat”-knappen.

Opsummering af bestillingen bliver synlig. Kontroller venligst oplysningerne og tryk på ”Bekræft bestilling”.

Certifikatet er nu bestilt. Status vises nu som ”Under oprettelse".

Brugeren som certifikatet er bestilt til vil modtage en mail med et link til validering af e-mailadressen.

Spær et brugercertifikat

Du kan spærre brugercertifikater, hvis:

  • organisationen ikke længere eksisterer
  • der er mistanke om misbrug, fx hvis en computer er blevet stjålet
  • oplysninger om certifikatet ikke længere er korrekte, fx på grund af navneskift.

Bemærk, at du ikke kan genaktivere et certifikat, der er blevet spærret. Du skal i stedet bestille et nyt certifikat.

Sådan finder du "Brugere": Menu > Brugere.

Det kan du gøre enten ved at:

  • trykke på brugerens navn
  • trykke på de 3 prikker ved profilen og vælg "Redigér bruger" i menuen.

Når du har valgt en bruger, kan du se oplysninger i brugerens profil. Nedenfor kan du finde ”Brugercertifikat”.

Du kan se oversigten over de brugercertifikater, som brugeren har, under ”Brugercertifikat”.

Det kan du gøre ved at:

  • folde certifikatets oplysninger ud og vælge ”Spær”. Du kan folde oplysningerne ud ved at trykke på pilen før certifikatets status.
  • trykke på de 3 prikker efter certifikatets udløbsdato og vælge ”Spær”.

Advarslen ”Slet certifikatprofil” bliver synlig. Vælg ”Ok” for at fortsætte.

I oversigten kan du nu se, at certifikatet er spærret. Brugeren får en e-mail om, at brugercertifikatet er blevet spærret.

De certifikater, som allerede er udstedt, kan ikke slettes. Du kan kun spærre dem.

Slet bestilling af et brugercertifikat

Du kan kun slette en bestilling af et brugercertifikat, før certifikatet er blevet udstedt. Hvis certifikatet er udstedt, skal du i stedet spærre det. Du kan ovenfor læse vejledningen om spærring af certifikater.

Sådan finder du "Brugere": Menu > Brugere.

Vælg den bruger, hvis bestilling af et brugercertifikat skal slettes. Det kan du gøre ved at:

  • trykke på brugerens navn
  • eller
  • trykke på de tre prikker ved profilen.

Når du har valgt en bruger, kan du se oplysninger i brugerens profil i MitID Erhverv. Nedenfor kan du finde ”Brugercertifikat” og folde den ud ved at trykke på den.

Du finder det certifikat, som du gerne vil slette bestillingen af. Certifikatet skal have status ”Under oprettelse”.  Klik på ”Slet certifikat”-knappen, som er vist som et ”Skraldespand”-ikon.

Advarslen ”Slet certifikat” bliver synlig. Vælg "OK" for at fortsætte.

Nu er bestillingen slettet.

Andre relevante emner