Administrér organisationscertifikater

Som brugeradministrator kan du finde vejledninger til, hvordan du blandt andet bestiller, fornyer og spærrer et organisationscertifikat.

Denne side er relevant for:

Brugeradministrator

Hvis du ikke ved, hvilken rolle du har i MitID Erhverv, kan du logge ind på MitID Erhverv og se din egen profil. Rollerne ligger under ”Stamdata” i din profil.

MitID Erhverv: Login

Organisationsadministrator har ansvar for at justere indstillinger for organisationens brug af certifikater. Du kan finde vejledningerne om det her:

Ændr indstillinger for certifikater og segldannelse

Rettighedsadministrator har adgang til at se hvert certifikats opsætning.

Hvis du ikke er brugeradministrator i MitID Erhverv, men ønsker at bestille et organisations- eller systemcertifikat til din organisation, skal du kontakte din brugeradministrator. Du kan kontakte MitID Erhverv Support, hvis du skal have oplyst, hvem der er brugeradministrator i din organisation.

Hvad er et organisationscertifikat?

Du kan finde generelle oplysninger om organisationscertifikater her:

Certifikater i MitID Erhverv (bookmark mangler - tilføj anchor til org.adm.)

Hvordan kan du administrere organisationscertifikater?

Find det emne du vil vejledes i nedenfor og tryk på det. Så bliver du ført til vejledningen.

Du kan:

Bestil et organisationscertifikat

Det skal du have, inden du går i gang med at bestille et organisationscertifikat:

  • Du har rollen som brugeradministrator i MitID Erhverv.
  • Du ved, hvilket organisations- eller systemcertifikat du har brug for.
  • Organisationsadministratoren har tilladt brug af organisationscertifikater under "Indstillinger" i MitID Erhverv.

Sådan kommer du til "Certifikater": Menu > Certifikater.

For at oprette et certifikat skal du først oprette en certifikatprofil. En certifikatprofil indeholder følgende 6 egenskaber:

  • Navn på certifikatprofil/certifikat
  • Certifikatets e-mailadresse
  • Kontaktperson til certifikatet
  • Kontaktpersonens e-mailadresse

Disse 6 egenskaber skal du tage stilling til i trin 4-6.

Certifikater, som oprettes under samme certifikatprofil, får samme egenskaber. Der kan være et eller flere certifikater under en certifikatprofil.

Hvis din organisation har 8 certifikater eller under i MitID Erhverv, ligger ”Opret certifikatprofil” efter den sidste certifikatprofil.

Hvis din organisation har 9 brugere eller over, ligger ”Opret certifikatprofil” oven for listen over certifikatprofiler.

Når du har trykket på knappen "Opret certifikatprofil", bliver et vindue med samme navn synligt.

Der er 2 obligatoriske felter:

  • Navn på certifikatprofil og certifikater: I skal give certifikatet et navn, som er nemt for jer at skelne fra andre organisationscertifikater, fx et navn, der fortæller, hvad din organisation bruger certifikatet til.
  • EAN-nummer til fakturering: Dette felt er kun synligt for organisationer, der har valgt fakturering via NemHandel (EAN). Hvis din organisation kun har registreret ét EAN-nummer, er nummeret allerede udfyldt. Hvis din organisation har flere EAN-numre, skal I vælge EAN nummer i drop down-menuen.

Der er følgende 5 frivillige felter:

  • E-mailadresse i certifikat: Hvis du udfylder en e-mailadresse i feltet, skal e-mailadressen valideres. Det kan du gøre ved at trykke på linket i den e-mail, som sendes til e-mailadressen efter bestillingen. Uden e-mailvalidering kan du ikke udstede organisationscertifikatet.
  • Navn på kontaktperson.
  • E-mailadresse på kontaktperson: Dette felt er frivilligt, men vi anbefaler at udfylde det, så I får en notifikation, før organisationscertifikatet udløber.
  • P-nummer: Hvis din organisation har flere P-numre og har behov for at registrere certifikatet i det korrekte P-nummer, kan du vælge ud fra de registrerede P-numre i drop down-menuen.
  • SE-nummer: Hvis din organisation har flere SE-numre og har behov for at registrere certifikatet i det korrekte SE-nummer, kan du vælge ud fra de registrerede SE-numre i drop down-menuen.

Bemærk, at felterne for P-nummer og SE-nummer er kun synlige, hvis din organisation har flere P-numre eller SE-numre.

Dette er kun synligt for dem, som har aktiveret Lokal IdP.

For at tilgå tjenester i MitID Erhverv gennem API grænsefladen, skal du bruge et systemcertifikat. Du skal tilføje systemrettigheder til certifikatet, for at det kan bruge tjenesterne.

Der findes 2 tjenester i MitID Erhverv, der kan tilgås på den måde:

  • IdM (Identity Management) services, der bruges til oprettelse og administration af brugere fra organisationens eget system, for eksempel et Identity Management system
  • Certifikat-services, der bruges til bestilling, udstedelse og spærring af certifikater

Har du brug for en grundig gennemgang af brug af API til MitID Erhverv, kan du finde hjælp i denne dokumentation:

Lokal IdM

Organisationscertifikater kan også bruges til at danne segl for organisationen. Segl for organisationer fungerer på samme måde som signering foretaget af fysiske personer. Du krydser af, hvis certifikatet skal bruges til at danne segl for organisationen.

Dette felt er kun synligt, hvis din organisation tillader segldannelse. Det er en organisationsadministrator, der tager stilling til det under Indstillinger.

Du skal i drop-down-menuen "Typer af certifikater" vælge, om du ønsker et:

  • OCES organisationscertifikat
  • OCES systemcertifikat

Når du bestiller et certifikat, skal den bruger, der skal bruge det, bekræfte sin identitet for at sikre, at det bliver udstedt til den rigtige person.

Du skal her vælge i drop down-menuen ”Metode til identifikation”, hvordan personen, som skal hente certifikatet, vil identificere sig:

  • Bruger-login: Hvis du vælger bruger-login som identifikationsmetode, bliver du også spurgt, om du går direkte til udstedelse. Hvis du ønsker det, skal du sætte flueben i boksen ”Ja, gå direkte til udstedelse”.
  • Identifikation via API

Den mest almindelige metode er ”Bruger-login”, som kan bruges af alle organisationer. Hvis du vælger ”Bruger-login”, modtager brugeren en e-mail med et link, som brugeren skal følge og logge ind med i MitID Erhverv.

Hvis din organisations IdM (Identity Management) system er integreret til MitID Erhverv via API, kan du vælge, at systemet identificerer brugeren, så det kan udstede og forny certifikater automatisk.

Har du brug for en grundig gennemgang af integration via API, kan du finde hjælp i denne dokumentation

Lokal IdM

Du tager her stilling til, hvordan du udsteder certifikatet. Du får vist forskellige valgmuligheder i drop down-menuen ”Metode til udstedelse” afhængigt af, hvilken identifikationsmetode du har valgt i trin 8.

Hvis du har valgt bruger-login som identifikationsmetode i trin 8, får du følgende 2 muligheder:

  • Internetbrowser: Brugeren udsteder certifikatet direkte gennem browseren og det bliver installeret eller gemt på computeren.
  • Hardware

Hvis du har valgt identifikation via API som identifikationsmetode i trin 8, vil følgende metode valgt på forhånd. Dette valg kan ikke ændres.

  • System (EST API)

Du skal sætte flueben i boksen under ”Offentliggørelse af certifikat”, hvis certifikatet skal tilføjes til den offentlige certifikatdatabase.

Når du har udfyldt de relevante felter og er klar til at oprette certifikatprofilen og bestille certifikatet, skal du trykke på  ”Opret certifikatprofil og bestil certifikat”.

”Bekræft oprettelse af certifikatprofil”, som opsummer din bestilling, bliver vist.

Kontroller oplysningerne og tryk på ”Bekræft oprettelse”.

Hvis du har valgt at gå til udstedelse, gå da direkte til trin 14 og læs videre.

Hvis du ikke har valgt at gå til udstedelse, fortsæt da til trin 13.

Kvittering for din bestilling bliver vist.

Du kan nu hente certifikatet enten via:

  • e-mail, som du modtager fra MitID Erhverv
  • en notifikation i MitID Erhverv.

Du kan bruge en af 2 følgende vejledninger.

  • Hent et organisationscertifikat via e-mail
  • Hent et organisationscertifikat via notifikation i MitID Erhverv

Kvittering for din bestilling bliver vist.

Tryk på ”Udsted certifikat”.

Så bliver du logget ud af MitID Erhverv, og login-siden bliver vist.

Du skal indtaste dit MitID bruger-ID. Så skal du godkende login med dit identifikationsmiddel, der kan være MitID app, kodeviser, kodeoplæser eller chip.

Når du igen er logget ind, bliver siden ”Udsted dit certifikat” vist. Du trykker på ”Næste”.

Siden ”Vilkår” bliver vist. Du accepterer vilkårene ved sætte flueben i boksen ”Ja, jeg accepterer vilkårene". Så bliver ”Næste”-knappen trykbar, og du skal trykke på ”Næste”.

Siden ”Adgangskode til dit certifikat” bliver vist.

Adgangskoden er maskeret med sorte prikker. Du skal vælge ”Vis” for at få adgangskoden vist.

Du skal notere den viste adgangskode.

Du kan også vælge at trykke på ”Kopiér til udklipsholder”. Så får du muligheden for at kopiere adgangskoden.

Gem adgangskoden forsvarligt.

Du vælger til sidst ”Næste”.

Nu er certifikatet klart til udstedelse. Download af certifikat starter automatisk.

Hvis download ikke starter automatisk, kan du trykke på ”Download certifikat”.

Når certifikatet er downloadet, kan du vælge ”luk”.

Hent et organisationscertifikat via e-mail

Hvis du ikke har valgt at udstede certifikatet lige efter bestillingen, vil du modtage en e-mail med emnet ”Hent et organisationscertifikat” eller ”Hent et systemcertifikat”.
Du kan hente certifikatet ned på computeren ved at følge linket i e-mailen. Du bliver videreført til login på MitID Erhverv.

Du skal indtaste dit MitID bruger-ID. Så skal du godkende login med dit identifikationsmiddel, der kan være MitID app, kodeviser, kodeoplæser eller chip.

MitID Erhverv: Login

Når du er logget ind på MitID Erhverv, kan du trykke ”Næste”.

Siden ”Vilkår" bliver vist. Du accepterer vilkårene ved at sætte flueben i boksen ”Ja, jeg accepterer vilkårene”. Så bliver ”Næste”-knappen trykbar, og du kan trykke på ”Næste”.

Siden ”Adgangskode til dit certifikat” bliver vist.

Adgangskoden er maskeret med sorte prikker. Du skal vælge ”Vis” for at få adgangskoden vist.

Du skal notere den viste adgangskode.

Du kan også vælge at trykke på ”Kopiér til udklipsholder”. Så får du muligheden for at kopiere adgangskoden.

Gem adgangskoden forsvarligt.

Du vælger til sidst "Næste".

Nu er certifikatet klart til udstedelse. Download af certifikat starter automatisk.

Hvis download ikke starter automatisk, kan du trykke på ”Download certifikat”.

Når certifikatet er downloadet, kan du vælge ”luk”.

Hent et certifikat via notifikation i MitID Erhverv

Hvis du ikke har valgt at udstede certifikatet lige efter bestillingen, vil du modtage en notifikation i MitID Erhverv med emnet ”Hent et organisationscertifikat” eller ”Hent et systemcertifikat”.

Du kan finde notifikationer ved siden af dit navn i toppen af siden.

Du skal indtaste dit MitID bruger-ID. Så skal du godkende login med dit identifikationsmiddel, der kan være MitID app, kodeviser, kodeoplæser eller chip.

MitID Erhverv: Login

Når du er logget ind på MitID Erhverv, kan du trykke ”Næste”.

Siden ”Vilkår" bliver vist. Du accepterer vilkårene ved at sætte flueben i boksen ”Ja, jeg accepterer vilkårene”. Så bliver ”Næste”-knappen trykbar, og du kan trykke på ”Næste”.

Siden ”Adgangskode til dit certifikat” bliver vist.

Adgangskoden er maskeret med sorte prikker. Du skal vælge ”Vis” for at få adgangskoden vist.

Du skal notere den viste adgangskode.

Du kan også vælge at trykke på ”Kopiér til udklipsholder”. Så får du muligheden for at kopiere adgangskoden.

Gem adgangskoden forsvarligt.

Du vælger til sidst "Næste".

Nu er certifikatet klart til udstedelse. Download af certifikat starter automatisk.

Hvis download ikke er startet automatisk, kan du trykke på ”Download certifikat”.

Når certifikatet er downloadet, kan du vælge ”luk”.

Forny et organisationscertifikat

Dit organisationscertifikat er gyldigt i 3 år, men det kan fornyes.

For at logge ind på MitID Erhverv skal du indtaste dit MitID bruger-ID. Så skal du godkende login med dit identifikationsmiddel, der kan være MitID app, kodeviser, kodeoplæser eller chip.

MitID Erhverv: Login

Sådan kommer du til listen "Certifikater": Menu > Certifikater.

Du kan se listen over certifikatprofiler, som din organisation har. En certifikatprofil indeholder følgende 6 egenskaber:

  • Navn på certifikatprofil/certifikat
  • Certifikatets e-mailadresse
  • Kontaktperson til certifikatet
  • Kontaktpersonens e-mailadresse
  • Hvilke systemrettigheder certifikaterne har
  • Om certifikaterne kan bruges til at skrive under for organisationen (segldannelse) – dette indgår, hvis din organisation tillader segldannelse.

De certifikater, som du opretter under en certifikatprofilen, får samme egenskaber. Der kan være et eller flere certifikater under en certifikatprofil.

Du skal finde den certifikatprofil, som du skal bruge, ud fra:

  • navn
  • e-mailadresse
  • status

Hvis din organisation har 9 certifikatprofiler eller over, har du mulighed for at søge med blandt andet:

  • navn
  • e-mailadresse
  • kontaktperson
  • UUD

Du kan vælge en certifikatprofil på følgende to måder:

  • Tryk på navn på certifikatprofilen
  • Tryk på de 3 prikker ved certifikatprofilen og "Redigér certifikatprofil" i menuen.

Vinduet med certifikatprofilen bliver synlig.

Menuen ”Certifikater” ligger lige over for ”Afslut”-knappen i bunden af vinduet ”Certifikatprofilen”.

Når du har valgt ”Certifikater”, finder du et certifikat/certifikater, der ligger under certifikatprofilen.

Når du finder det certifikat, som du vil forny, kan du finde 3 prikker i enden af linjen, hvor certifikatet vises.

Når du trykker på de 3 prikker, kommer menuen frem. Vælg ”Forny certifikat”.

Vinduet ”Forny certifikat” kommer frem.

Vinduet ”forny certifikat” indeholder fx:

  • Certifikattype og pris
  • Metode til identifikation
  • Fortsæt direkte til udstedelse

Hvis de viste oplysninger er korrekte, trykker du på ”Forny”-knappen, som ligger i bunden.

Hvis ”Fortsæt direkte til udstedelse” er anført med Ja, bliver du videreført til udstedelsen. Læs fra trin 13 i vejledningen ”Opret et organisationscertifikat” ovenfor.

Hvis ikke, kommer du tilbage til menuen ”Certifikater” i vinduet ”Certifikatprofil”, hvor du kan finde et nyt certifikat, som er markeret som ”Under oprettelse”.

Spær et organisationscertifikat

Du kan spærre et organisationscertifikatet, hvis:

  • organisationen ikke længere eksisterer
  • der er mistanke om misbrug, fx på grund af tyveri af computere
  • oplysninger om certifikatet ikke længere er korrekte, fx på grund af navneskift.

Bemærk, at du ikke kan genaktivere et certifikat, der er blevet spærret. Du skal i stedet bestille et nyt certifikat.

For at logge ind på MitID Erhverv skal du indtaste dit MitID bruger-ID. Så skal du godkende login med dit identifikationsmiddel, der kan være MitID app, kodeviser, kodeoplæser eller chip.

MitID Erhverv: Login

Sådan kommer du til listen "Certifikater": Menu > Certifikater.

Du kan se listen over certifikatprofiler, som din organisation har. En certifikatprofil indeholder følgende 6 egenskaber:

  • Navn på certifikatprofil/certifikat
  • Certifikatets e-mailadresse
  • Kontaktperson til certifikatet
  • Kontaktpersonens e-mailadresse
  • Hvilke systemrettigheder certifikaterne har
  • Om certifikaterne kan bruges til at skrive under for organisationen (segldannelse) – dette indgår, hvis din organisation tillader segldannelse.

Certifikater, som du opretter under en certifikatprofil, får samme egenskaber. Der kan være et eller flere certifikater under en certifikatprofil.

Du skal finde den certifikatprofil, som du skal bruge, ud fra navn, e-mailadresse eller status.

Hvis din organisation har 9 certifikatprofiler eller over, har du mulighed for at søge med blandt andet:

  • navn
  • e-mailadresse
  • kontaktperson
  • UUID

Du kan vælge en certifikatprofil på følgende 2 måder:

  • Tryk på navn på certifikatprofilen
  • Tryk på de 3 prikker ved certifikatprofilen og tryk herefter på "Redigér certifikatprofil" i menuen.

Vinduet med certifikatprofilen bliver synlig.

Menuen ”Certifikater” ligger lige over for ”Afslut”-knappen i bunden af vinduet ”Certifikatprofilen”.

Når du har valgt ”Certifikater”, finder du det certifikat/de certifikater, der ligger under certifikatprofilen.

Når du finder det certifikat, som du vil spærre, kan du finde 3 prikker i enden af linjen, hvor certifikatet vises.

Når du trykker på de 3 prikker, kommer menuen frem. Du vælger ”Spær”.

Vinduet ”Slet certifikatprofil” kommer frem.

Vinduet ”Slet certifikatprofil” advarer dig om, at du er ved at spærre et certifikat.

Du trykker på ”OK”-knappen i bunden af vinduet. Så kommer du tilbage til menuen ”Certifikater” i vinduet ”Certifikatprofil”, hvor certifikatet nu er markeret som ”Spærret”.

Bemærk, at du ikke kan genaktivere et certifikat, efter det er blevet spærret, men du kan altid bestille et nyt.

Slet en bestilling af et organisationscertifikat

For at logge ind på MitID Erhverv skal du indtaste dit MitID bruger-ID. Så skal du godkende login med dit identifikationsmiddel, der kan være MitID app, kodeviser, kodeoplæser eller chip.

MitID Erhverv: Login

Sådan kommer du til listen "Certifikater": Menu > Certifikater.

Du kan se listen over certifikatprofiler, som din organisation har. Du skal finde den certifikatprofil, som du skal bruge, ud fra navn, e-mailadresse eller status.

Hvis din organisation har 9 certifikatprofiler eller over, har du mulighed for at søge med blandt andet:

  • navn
  • e-mailadresse
  • kontaktperson

Du kan vælge en certifikatprofil på følgende 2 måder:

  • Tryk på navn på certifikatprofilen
  • Tryk på de 3 prikker ved certifikatprofilen og "Redigér certifikatprofil" i menuen.

Vinduet med certifikatprofilen bliver synlig.

Menuen ”Certifikater” ligger lige over for ”Afslut”-knappen i bunden af vinduet ”Certifikatprofilen”.

Når du har valgt ”Certifikater”, finder du et certifikat/certifikater, der ligger under certifikatprofilen.

Find det certifikat, som du vil slette bestillingen på. Certifikatets status skal være ”Under oprettelse”. Du kan finde 3 prikker i enden af linjen, hvor certifikatet vises.

Når du trykker på de 3 prikker, kommer menuen frem. Vælg "Slet certifikat".

Vinduet ”Slet certifikatbestilling” kommer frem.

Vinduet ”Slet certifikatbestilling” advarer dig om, at du er ved at slette bestillingen af et certifikat.

Vælg "OK" for at bekræfte og fortsætte sletning af certifikatbestillingen.

Certifikatbestillingen er nu slettet.

Certifikatet er slettet under menuen ”Certifikater” i vinduet ”Certifikatprofiler”.

Se listen over din organisations certifikater

For at logge ind på MitID Erhverv skal du indtaste dit MitID bruger-ID. Så skal du godkende login med dit identifikationsmiddel, der kan være MitID app, kodeviser, kodeoplæser eller chip.

MitID Erhverv: Login

Sådan kommer du til listen "Certifikater": Menu > Certifikater. Her finder du en oversigt over organisationens certifikatprofiler.

Du kan redigere i følgende oplysninger:

  • Stamdata
  • Systemrettigheder
  • Segldannelse, hvilket inkluderer certifikatets navn, e-mailadresse og kontaktperson

Redigér organisationscertifikatets stamdata

For at logge ind på MitID Erhverv skal du indtaste dit MitID bruger-ID. Så skal du godkende login med dit identifikationsmiddel, der kan være MitID app, kodeviser, kodeoplæser eller chip.

Sådan kommer du til listen "Certifikater": Menu > Certifikater.

Du kan se listen over certifikatprofiler, som din organisation har. En certifikatprofil indeholder følgende 6 egenskaber:

  • Navn på certifikatprofil/certifikat
  • Certifikatets e-mailadresse
  • Kontaktperson til certifikatet
  • Kontaktpersonens e-mailadresse
  • Hvilke systemrettigheder certifikaterne har
  • Om certifikaterne kan bruges til at skrive under for organisationen (segldannelse) – dette indgår, hvis din organisation tillader segldannelse.

Certifikater, som oprettes under en certifikatprofil, får samme egenskaber. Der kan være et eller flere certifikater under en certifikatprofil.

Du kan se listen over certifikatprofiler, som din organisation har. Du kan finde den certifikatprofil, som du skal bruge, ud fra:

  • navn
  • e-mailadresse
  • status

Hvis din organisation har 9 certifikatprofiler eller over, har du mulighed for at søge med blandt andet:

  • navn
  • e-mailadresse
  • kontaktperson

Du kan vælge en certifikatprofil på følgende 2 måder:

  • Tryk på navn på certifikatprofilen
  • Tryk på de 3 prikker ved certifikatprofilen og "Redigér certifikatprofil" i menuen.

Vinduet med oplysninger om certifikatprofilen bliver synlig.

”Redigér” ligger i toppen af menuen ”Stamdata”, der ligger øverst på vinduet med oplysninger om certifikatprofilen.

Stamdataene bliver redigerbare.

Du kan redigere følgende oplysninger:

  • Certifikatets navn
  • E-mailadresse i certifikat – frivilligt felt
  • Navn på kontaktperson – frivilligt felt
  • E-mailadresse på kontaktperson – frivilligt felt

Hvis din organisation har valgt NemHandel (EAN), kan du også redigere følgende oplysninger.

  • P-nummer – frivilligt felt
  • SE-nummer – frivilligt felt
  • EAN-nummer til fakturering – frivilligt felt

For at gemme de seneste ændringer i certifikatprofilens stamdata, skal du huske at trykke på ”Opdatér”-knappen.

Redigér organisationscertifikatets systemrettigheder

Dette er kun relevant, som har aktiveret lokal IdP.

Organisationscertifikatets systemrettigheder er:

  • Adgang til IdM services i MitID Erhverv: IdM (Identity Management) services, der bruges til oprettelse og administration af brugere fra organisationens eget system, for eksempel et Identity Management system.
  • Adgang til håndtering af certifikater: Certifikat-services, der bruges til bestilling, udstedelse og spærring af certifikater.

For at logge ind på MitID Erhverv skal du indtaste dit MitID bruger-ID. Så skal du godkende login med dit identifikationsmiddel, der kan være MitID app, kodeviser, kodeoplæser eller chip.

MitID Erhverv: Login

Sådan kommer du til listen "Certifikater": Menu > Certifikater.

Du kan se listen over certifikatprofiler, som din organisation har.

Du kan se listen over certifikatprofiler, som din organisation har. En certifikatprofil indeholder følgende 6 egenskaber:

  • Navn på certifikatprofil/certifikat
  • Certifikatets e-mailadresse
  • Kontaktperson til certifikatet
  • Kontaktpersonens e-mailadresse
  • Hvilke systemrettigheder certifikaterne har
  • Om certifikaterne kan bruges til at skrive under for organisationen (segldannelse) – dette indgår, hvis din organisation tillader segldannelse.

Certifikater, som oprettes under en certifikatprofil, får samme egenskaber. Der kan være et eller flere certifikater under en certifikatprofil.

Du skal finde den certifikatprofil, som du skal bruge, ud fra:

  • navn
  • e-mailadresse
  • status

Hvis din organisation har 9 certifikatprofiler eller over, har du mulighed for at søge med blandt andet:

  • navn
  • e-mailadresse
  • kontaktperson
  • UUUID

Du kan vælge en certifikatprofil på følgende 2 måder:

  • Tryk på navn på certifikatprofilen
  • Tryk på de 3 prikker ved certifikatprofilen og "Redigér certifikatprofil" i menuen

Vinduet med oplysninger in certifikatprofilen bliver synlig.

Menuen ”Systemrettigheder” ligger lige under menuen ”Stamdata”.

Når du har valgt ”Systemrettigheder”, folder menuen ”Systemrettigheder” ud.

Under ”Systemrettigheder” kan du krydse af, om certifikatet skal give adgang til:

  • IdM services i MitID Erhverv.
  • håndtering af certifikater.

Dine ændringer bliver automatisk gemt i MitID Erhverv. Bekræftelse af opdateringen kommer frem.

Bemærk, at du bliver nødt til at oprette et nyt certifikat, som indeholder de ændringer, som du har lavet. Det kan du gøre under menuen ”Certifikater”, hvor du kan trykke på ”Bestil nyt certifikat”-knappen.

Redigér organisationscertifikatets segldannelse

Segl for organisationer fungerer på samme måde som signering foretaget af fysiske personer.

Segldannelse gør, at certifikaterne kan anvendes til at give brugere mulighed for at signere på organisationens vegne, uden at brugerens navn vises.

Bemærk, at du ikke har muligheden for at justere opsætning om segldannelse, hvis din organisation ikke tillader segldannelse ved brug af certifikater. Det er organisationsadministrator, der skal slå segldannelse til.

For at logge ind på MitID Erhverv skal du indtaste dit MitID bruger-ID. Så skal du godkende login med dit identifikationsmiddel, der kan være MitID app, kodeviser, kodeoplæser eller chip.

MitID Erhverv: Login

Sådan kommer du til listen "Certifikater": Menu > Certifikater.

Du kan se listen over certifikatprofiler, som din organisation har. Du kan se listen over certifikatprofiler, som din organisation har. En certifikatprofil indeholder følgende 6 egenskaber:

  • Navn på certifikatprofil/certifikat
  • Certifikatets e-mailadresse
  • Kontaktperson til certifikatet
  • Kontaktpersonens e-mailadresse
  • Hvilke systemrettigheder certifikaterne har
  • Om certifikaterne kan bruges til at skrive under for organisationen (segldannelse) – dette indgår, hvis din organisation tillader segldannelse.

Certifikater, som oprettes under en certifikatprofil, får samme egenskaber. Der kan være et eller flere certifikater under en certifikatprofil.

Du skal finde den certifikatprofil, som du skal bruge, ud fra:

  • navn
  • e-mailadresse
  • status

Hvis din organisation har 9 certifikatprofiler eller over, har du mulighed for at søge med blandt andet:

  • navn
  • e-mailadresse
  • kontaktperson
  • UUID

Du kan vælge den certifikatprofil på  følgende 2 måder:

  • Tryk på navn på certifikatprofilen
  • Tryk på de 3 prikker ved certifikatprofilen og "Redigér certifikatprofil" i menuen.

Vinduet med oplysninger in certifikatprofilen bliver synlig.

Når du har trykket på menuen ”Segldannelse”, folder menuen ud. Du kan nu se, om certifikatet må bruges til at danne segl for organisationen.

Det kan du gøre ved at sætte eller fjerne flueben i tjekboksen ”Certifikatprofilen må bruges til at danne segl for organisationen”.

Din ændring bliver gemt automatisk i MitID Erhverv. Bekræftelse af opdateringen kommer frem.

Bemærk, at du bliver nødt til at oprette et nyt certifikat, som indeholder den ændring, som du netop har lavet. Det kan du gøre under menuen ”Cer-tifikater”, hvor du kan trykke på ”Bestil nyt certifikat”-knappen.

Eksporter liste over din organisations certifikater

For at logge ind på MitID Erhverv skal du indtaste dit MitID bruger-ID. Så skal du godkende login med dit identifikationsmiddel, der kan være MitID app, kodeviser, kodeoplæser eller chip.

MitID Erhverv: Login

Sådan kommer du til "Certifikater": Menu > Certifikater.

Tryk på ”Eksporter certifikatprofiler”-knappen, der ligger oven for certifikatprofilerne i din organisation.

Du kan nu downloade listen i CSV-format.

Søg i listen over din organisations certifikater

Du kan søge blandt certifikater, som din organisation har, hvis din organisation har 9 certifikatprofiler eller over. Søgningen fungerer sådan, at du laver en søgning blandt certifikatprofiler. Derefter kan du finde det certifikat, du leder efter, under den certifikatprofil, som du har fundet.

Du kan se listen over certifikatprofiler, som din organisation har. En certifikatprofil indeholder følgende 6 egenskaber:

  • Navn på certifikatprofil/certifikat
  • Certifikatets e-mailadresse
  • Kontaktperson til certifikatet
  • Kontaktpersonens e-mailadresse
  • Hvilke systemrettigheder certifikaterne har
  • Om certifikaterne kan bruges til at skrive under for organisationen (segldannelse) – dette indgår, hvis din organisation tillader segldannelse

Certifikater, som oprettes under en certifikatprofil, får samme egenskaber. Der kan være et eller flere certifikater under en certifikatprofil.

For at logge ind på MitID Erhverv skal du indtaste dit MitID bruger-ID. Så skal du godkende login med dit identifikationsmiddel, der kan være MitID app, kodeviser, kodeoplæser eller chip.

MitID Erhverv: Login

Sådan kommer du til "Certifikater": Menu > Certifikater.

Når du indtaster søgeord i ”Søg i certifikatprofiler”, kan det fx være:

  • navn på certifikatprofil/certifikat
  • UUID-nummer
  • navn på kontaktperson
  • e-mailadresse på kontaktperson
  • certifikatets e-mailadresse

En liste over de certifikatprofiler, der matcher med det søgeord, som du har brugt, vises. Du finder den certifikatprofil, hvor det certifikat, som du leder efter, ligger. Du kan se følgende 5 oplysninger:

  • Certifikatprofilens navn
  • Certifikatprofilens status, fx under oprettelse, aktiv
  • Certifikatets e-mailadresse
  • Navn på kontaktperson
  • E-mailadresse for kontaktperson

Vinduet med certifikatprofilen bliver synlig.

Menuen ”Certifikater” ligger lige over for ”Afslut”-knappen i bunden af vinduet ”Certifikatprofilen”.

Når du har valgt ”Certifikater”, finder du et certifikat/certifikater, der ligger under certifikatprofilen.

Andre relevante emner