Du som brugeradministrator kan finde vejledninger til, hvordan du opretter, redigerer, sletter eller masseopretter brugere.
Denne side er relevant for:
Hvis du ikke ved, hvilken rolle du har i MitID Erhverv, kan du logge ind på MitID Erhverv og se din egen profil. Rollerne ligger under ”Stamdata” i din profil.
Hvis du ikke er administrator i MitID Erhverv og leder efter vejledning om fx aktivering af MitID Erhverv, kan du finde vejledninger om MitID Erhverv på vores brugerunivers.
På denne side kan du finde trin for trin-vejledninger til følgende 14 områder:
Sådan finder du "Opret bruger": Menu > Brugere > Opret bruger.
Hvis jeres organisation har til og med 8 brugere, ligger ”Opret bruger”-knappen efter listen af brugere.
Hvis jeres organisation har over 8 brugere, ligger ”Opret bruger”-knappen før listen over brugere.
Når du har trykket, bliver ”Opret bruger”-vinduet synlig.
Sådan finder du "Brugerinformation": Menu > Brugere > Opret bruger > Brugerinformation.
Du skal udfylde følgende 5 felter:
Du kan også sætte kryds ved ”Markér bruger som anonym”, hvis brugeren ønsker at være anonym i selvbetjeninger. Det betyder, at det kun er brugerens brugernummer, og ikke deres rigtige navn, der bliver fremvist i selvbetjeninger, når brugeren logger på eller signerer på vegne af jeres organisation med sit MitID Erhverv. Du kan som brugeradministrator stadigvæk se brugerens navn i MitID Erhverv.
Muligheden for at oprette brugere som anonym er kun synlig, hvis jeres organisationsadministrator har tilladt det i organisationens opsætning i MitID Erhvervs.
Bemærk, at:
Hvis brugeren, som allerede er oprettet, ønsker at være anonym, modtager du som brugeradministrator en e-mail og en notifikation i MitID Erhverv om brugerens anmodning om at blive anonym.
Bemærk, at du bliver nødt til at anmode på ny om de rettigheder, som du havde før, da rettighederne ikke bliver overført. En rettighed kan være en adgang eller en ret til at udføre en bestemt opgave i en selvbetjening, fx:
Sådan finder du "MitID identifikationsmidler": Menu > Brugere > Opret bruger > MitID identifikationsmidler.
MitID identifikationsmidler benytter brugeren, når de skal bekræfte deres identitet, når brugeren fx logger ind på selvbetjeninger.
Vælg hvilke MitID identifikationsmidler brugeren må benytte. Du kan vælge følgende 3 muligheder til din bruger:
De 4 MitID identifikationsmidler er:
Muligheden for at vælge brugerens private MitID eller delt MitID identifikationsmiddel er kun synlig, hvis jeres organisationsadministrator har tilladt det i MitID Erhverv opsætning.
Hvis brugeren benytter særskilt MitID og vælge en af følgende 3 identifikationsmidler, skal din organisation betale for:
Priserne for disse identifikationsmidler kan ses her:
Sådan kommer du til "Organisation": Menu > Brugere > Opret bruger > Organisation.
Organisationsnavn og CVR-nummer er allerede udfyldt. Tjek om de er korrekte.
De resterende felter er frivillige, men I kan bruge dem, hvis det er relevant for jer.
I kan vælge:
Felterne er oftest relevant for større organisationer med flere SE-numre og EAN-numre.
Bemærk, hvis jeres organisations navn eller CVR-nummer ikke er korrekte, skal I selv tjekke, om jeres oplysninger er korrekt registreret i CVR-registret:
CVR – Det Centrale Virksomhedsregister
Hvis oplysningerne i CVR-registret er korrekte, skal I kontakte MitID Erhverv Support:
Hvis oplysningerne i CVR-registret er registreret forkert, skal I selv rette dem:
Dette felt er frivilligt og kun synligt, hvis du også har rollen som rettighedsadministrator.
Sådan finder du "Rettigheder": Menu > Brugere > Opret bruger > Rettigheder.
En rettighed i MitID er en ret eller adgang til at udføre bestemte opgaver i en selvbetjening, fx en ret til at anmode om refusion for voksenlæring i NemRefusion.
Du skal trykke på ”Tilføj rettigheder”-knappen og tilføje de rettigheder, som brugeren har brug for. Læs mere om rettigheder:
Læs mere om, hvordan du tildeler eller sletter rettigheder:
Bemærk, at Digital Post har sin egen rettighedsportal, hvor du kan give adgang til Digital Post.
Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside: Rettighedsstyring i Digital Post
Dette felt er frivilligt og kun synligt, hvis du også har rollen som rettighedsadministrator.
Sådan finder du "Underskrift": Menu > Brugere > Opret bruger > Underskrift.
Du krydser tjekboksen ”Bruger kan underskrive for organisationen” af, hvis brugeren skal kunne underskrive digitalt på vegne af organisationen.
Dette felt er frivilligt og er kun synligt, hvis:
Dette felt er frivilligt og er kun synligt, hvis jeres organisationsadministrator ikke har tilladt segldannelse ved brug af certifikatprofiler under Certifikater i MitID Erhverv opsætning.
Sådan finder du "Segldannelse": Menu > Brugere > Opret bruger > Segldannelse.
Du kan her give brugeren ret til at skrive under for organisationen, hvis din organisation allerede har aktive organisationscertifikater. Det kan du gøre ved at tilføje aktive organisationscertifikatprofiler.
Læs mere om certifikater:
Hvis du har udfyldt CPR-nummer i trin 2:
Brugeren modtager en aktiveringsmail fra MitID Erhverv. Brugeren skal følge linket i e-mailen og aktivere sig i MitID Erhverv. Under aktiveringen skal brugeren bruge sit private MitID én gang for at bekræfte sin identitet.
Hvis du har udfyldt fødselsdato i trin 2:
Du får vist en midlertidig aktiveringskode. Den skal brugeren bruge, når brugeren aktiverer sig i MitID Erhverv. Du skal sende aktiveringskoden til brugeren på en sikker måde.
Husk at gemme koden, indtil brugeren har aktiveret sig i MitID Erhverv.
Hvis brugeren skal have vejledning i at aktivere sit MitID Erhverv, kan du henvise til følgende vejledning:
Når du har oprettet en bruger i MitID Erhverv, modtager brugeren en aktiveringsmail fra MitID Erhverv. Aktiveringsmailen har et link, som brugeren skal trykke på for at aktivere sig som bruger i MitID Erhverv. Linket er kun gyldigt i 30 dage. Hvis brugeren ikke modtager e-mailen, kan du sende aktiveringsmailen igen.
Sådan finder du ”Brugere”: Menu > Brugere.
Du trykker på den bruger, som du gerne vil sende en aktiveringsmail til. Brugerens brugerprofil bliver synlig.
Hvis din organisation har 9 brugere eller over, har du mulighed for at fremsøge brugeren.
”Gensend aktiveringsmail”-knappen ligger i bunden af brugerprofilen. Når du har trykket på knappen, modtager brugeren en ny aktiveringsmail.
Du modtager en bekræftelse på, at aktiveringsmailen er blevet gensendt.
Du kan oprette flere brugere på én gang ved at uploade en CSV-fil med brugeroplysninger. Dette hedder brugerimport.
Inden du kan oprette flere brugere på én gang, har du behov for 2 oplysninger om de brugere, der skal oprettes:
For at oprette flere brugere på én gang skal du lave en CSV-fil med informationer om de brugere, der skal oprettes.
Download CSV-fil til oprettelse af flere brugere på én gang her:
Brugeradministration CSV skabelon (.csv)
Bemærk, filen er allerede udfyldt med eksempler på, hvordan filen skal udfyldes.
Den CSV-fil, du opretter, skal have 15 koloner, og oplysninger på hver bruger skal placeres i en række. Skabelonen til CSV-filen er allerede formateret korrekt. Du skal derfor være opmærksom på, at du ikke ødelægger den korrekte formatering i skabelonen, når du tilføjer brugernes informationer ved at kopiere dem uden at rense formatering.
De 15 kolonner i skabelonen er følgende:
Når du er færdig med at udfylde skabelonen, skal du tjekke 2 forhold:
Når du har tjekket de 2 forhold ovenfor, skal du vælge ”gem som” i Excel. Du skal huske at vælge CSV-fil (semikolonsepareret) (*.csv) som filtype. Årsagen til, at du skal gemme filen sådan er for at sikre, at ikke-latinske tegn bliver vist korrekt.
Du skal gå til Menu > Brugere.
Hvis din organisation har til og med 8 brugere, kan du finde ”Opret bruger”-knappen efter de allerede oprettede brugere.
Ved siden af teksten ”Opret bruger”, finder du en pil, der peger nedad. Når du trykker på pilen, kommer der 3 valgmuligheder:
Tryk på ”Opret brugere via .csv-fil”.
Når du trykker på ”Opret brugere via .csv-fil”, åbner siden ”Opret og redigér flere brugere”:
Du vil modtage en kvittering for brugerimporten, og du kan nu trykke på ”Gå til importerede brugere”.
Du skal gå til Menu > Brugere.
Hvis din organisation i forvejen har over 8 brugere i MitID Erhverv, kan du finde ”Opret bruger”-knappen over listen over brugere.
Ved siden af teksten ”Opret bruger”, finder du en pil, der peger nedad. Når du trykker på pilen, kommer der flere valgmuligheder:
Tryk på ”Opret brugere via .csv-fil”. Siden ”Opret og redigér flere brugere” åbner:
Du vil modtage en kvittering for brugerimporten, og du kan nu trykke på ”Gå til importerede brugere”.
Du har nu oprettet brugerne. Du kan finde dem under menupunktet ”Importerede brugere” i MitID Erhverv.
Bemærk, brugerne er ikke blevet aktiveret endnu. Det vil sige, at brugerne ikke har modtaget en aktiveringsmail, som de skal anvende til at aktivere sig i MitID Erhverv. Derfor skal du sende brugerne til aktivering enkeltvis eller . Først da modtager de en aktiveringsmail.
Læs enten afsnittet ”Send brugere enkeltvis til aktivering efter brugerimport eller afsnittet ”Send brugere til aktivering på éngang efter brugerimport” nedenfor.
Når du opretter flere brugere på én gang ved at uploade en CSV-fil, kaldes det for brugerimport. Hvis du opretter brugere via brugerimport, modtager brugerne ikke automatisk en aktiveringsmail. Derfor skal du manuelt sende brugerne til aktivering.
Hvis brugere er oprettet med CPR-nummer, kan du sende flere brugere til aktivering på én gang. De importerede brugere, som er oprettet med fødselsdato, skal sendes til aktivering enkeltvis.
Gå til Menu > Importerede brugere.
Menupunktet ”Importerede brugere” vises kun i menuen, hvis du har lavet en brugerimport.
Sæt flueben ud fra de brugere, du vil sende til aktivering. Det kan være én bruger eller flere brugere.
Hvis nogle af de valgte brugere ikke er oprettet med CPR-nummer, får du en fejlbesked. Der bliver automatisk fjernet flueben ud fra de brugere, som ikke er oprettet med CPR-nummer. Du går derfor videre til næste trin alene med de brugere, der er oprettet med CPR-nummer.
Tag stilling til identifikationsmidler og antal nye identifikationsmidler, som brugerne kan bestille.
Der bliver vist en opsummering af de brugere, du ønsker at aktivere samt deres identifikationsmidler. Tryk på ”Aktivér brugere” for at bekræfte aktiveringen.
Aktiveringsmails bliver sendt til brugerne.
Sådan finder du ”Brugere”: Menu > Brugere.
Du trykker på den bruger, du vil sende en ny aktiveringskode til. Brugerens brugerprofil bliver synlig. Menuen ”Brugerinformation” er allerede foldet ud.
Når du trykker på ”Ny midlertidig kode”, får du vist en midlertidig aktiveringskode. Den skal brugeren bruge, når brugeren aktiverer sig som bruger i MitID Erhverv. Du skal gemme aktiveringskoden og sende den til brugeren på en sikker måde.
For at redigere flere brugere på én gang, skal du kende en af følgende oplysninger for de brugere, som du gerne vil redigere oplysninger om:
For at redigere oplysninger om flere brugere på én gang, er der behov for at lave en CSV-fil med information på brugere, der skal redigeres:
Download CSV-fil til redigering af flere brugere på én gang her:
Bemærk, skabelonen er allerede formateret korrekt, og du skal være opmærksom på, at du ikke ændrer ved den korrekte formatering i skabelonen.
Filen skal have 15 koloner, og hver brugers oplysninger skal placeres i en række. Du skal minimum udfylde 2 af de 3 følgende kolonner:
De resterende felter kan du udfylde efter behov.
Når du har udfyldt ovenstående og valgt ”Gem som” i excel, skal du vælge CSV-fil (semikolonsepareret) (*.csv) som filtype.
Sådan finder du ”Brugere”: Menu > Brugere.
Hvis du har til og med 8 brugere, finder du ”Opret bruger”-knappen efter den sidste bruger i listen af brugere. Hvis din organisation i forvejen har over 8 brugere i MitID Erhverv, kan du finde ”Opret bruger”-knappen over listen over brugere.
Ved siden af teksten ”Opret bruger” finder du en pil, der peger nedad. Når du trykker på pilen, vises der 3 valgmuligheder:
Du trykker på ”Vælg fil” for at vælge den CSV-fil, som du uploader. Tryk herefter på ”Næste”-knappen.
Kvittering for opdatering og redigering af brugere bliver vist.
For at redigere slette brugere på én gang, skal du have en af følgende 2 oplysninger, som du gerne vil slette.
For at slette flere brugere på én gang, er der behov for at lave en CSV-fil med information på brugere, der skal slettes:
Bemærk, at skabelonen allerede er formateret korrekt. Vær derfor opmærksom på, at du ikke ændrer ved den korrekte formatering i skabelonen.
Filen skal have 15 koloner, og hver brugers oplysninger skal placeres i en række. Du skal minimum udfylde 2 af de 3 følgende kolonner:
De resterende felter kan du udfylde efter behov.
Når du har udfyldt ovenstående og valgt ”gem som” i Excel, skal du vælgeCSV-fil (semikolonsepareret) (*.csv) som filtype.
Sådan finder du ”Brugere”: Menu > Brugere.
Hvis du har til og med 8 brugere, finder du ”Opret bruger”-knappen efter den sidste bruger i listen af brugere. Pilen nedad ligger efter teksten ”Opret bruger”.
Hvis din organisation har over 8 brugere, finder du ”Opret bruger”-knappen oven listen af brugere.
Ved siden af teksten ”Opret bruger”, finder du en pil, der peger nedad. Når du trykker på pilen, kommer der flere valgmuligheder:
Vinduet ”Opret og rediger flere brugere” bliver synligt.
Du trykker på ”Vælg fil” for at vælge den CSV-fil, som du uploader. Tryk herefter på ”Næste”-knappen.
Kvittering for opdatering og redigering af brugere bliver vist.
Du som brugeradministrator kan du redigere følgende 2 brugerinformationer:
Sådan finder du ”Brugere”: Menu > Brugere.
Du trykker på den bruger, som du ønsker redigere information om. Brugerens profil bliver synlig.
”Redigér” ligger i toppen af brugerinformationen. Så kan du rette:
Når du er færdig med at redigere informationen, trykker du på ”Opdatér”.
De oplysninger, som du har ændret i brugerinformationen, er blevet gemt, og du kan se, at brugerinformationen er opdateret.
Sådan finder du ”Brugere”: Menu > Brugere.
Du trykker på den bruger, som du gerne vil tildele identifikationsmidler. Brugerens brugerprofil bliver synlig.
Menuen ”Identifikationsmidler” ligger under ”Brugerinformation”.
Når du trykker på ”Tilføj identifikationsmidler”-knappen, bliver vinduet ”Tilføj identifikationsmiddel” synlig.
Du vælger et eller flere identifikationsmidler ud fra de valgmuligheder, som du kan se. Valgmulighederne afhænger af din organisations opsætning.
Når du har sætte flueben på et eller flere identifikationsmidler, som du vil tilføje, skal du trykke på ”Tilføj identifikationsmidler”-knappen.
Du kommer tilbage til menuen ”Identifikationsmidler”, og bekræftelsen på tilføjelse kommer frem. Af bekræftelsen kan du kan også se de identifikationsmidler, som du har tilføjet.
Brugeren modtager en e-mail fra MitID Erhverv om, at de har fået tildelt et nyt identifikationsmiddel og aktiverer det ved at følge linket i e-mailen.
Sådan finder du ”Brugere”: Menu > Brugere.
Du trykker på den bruger, som du gerne vil se historikken på. Brugerens brugerprofil bliver synlig.
Menuen ”Historik” er det sidste menupunkt.
Du kan nu se brugerens seneste 200 aktiviteter.
Du har også mulighed for at:
Du kan søge bestemte aktiviteter frem ved at:
Du kan sortere i aktiviteter ud fra:
Hvis en bruger ikke skal benytte MitID Erhverv i en periode, kan du midlertidigt deaktivere brugeren, fx sygdom eller barsel.
Den bruger, som du har deaktiveret, bliver ikke slettet i MitID Erhverv. Brugeradministrator kan altid genaktivere en bruger på et senere tidspunkt.
Sådan finder du ”Brugere”: Menu > Brugere.
Du trykker på den bruger, som du vil deaktivere. Brugerens brugerprofil bliver synlig.
Tryk på ”Deaktivér”-knappen, der ligger i bunden af brugerprofilen. ”Deaktivér bruger”-vinduet åbner.
Der er 2 felter, som du har mulighed for at indtaste:
”Deaktivér”-knappen ligger i bunden af ”Deaktivér bruger”-vinduet. Når du har trykket på knappen, kommer du tilbage til listen af brugere.
Bekræftelse på deaktiveringen bliver vist, og du kan også se, at den bruger, som du har deaktiveret, er markeret med ”Deaktiveret”.
Bemærk, at brugeren ikke er slettet, selvom du har deaktiveret brugeren.
Hvis en bruger er deaktiveret, kan du genaktivere brugeren igen. Det er relevant, når brugeren:
Hvis en bruger ikke skal benytte MitID Erhverv i en periode, kan du midlertidigt deaktivere brugeren, fx sygdom eller barsel.
Den bruger, som du har deaktiveret, bliver ikke slettet i MitID Erhverv. Brugeradministrator kan altid genaktivere en bruger på et senere tidspunkt.
Sådan finder du ”Brugere”: Menu > Brugere.
Du trykker på de 3 prikker ved den bruger, som du ønsker at genaktivere. Du kan få vist 3 valgmuligheder.
Vælg ”Aktivér bruger” blandt de 3 viste valgmuligheder. ”Aktivér bruger”-vinduet bliver synligt.
”Aktivér”-knappen ligger i bunden af ”Aktivér bruger”-vinduet.
Du kommer tilbage til "Brugere"-siden. Beskeden ”Aktivering er startet” bliver synlig. Brugeren har status som ”Aktiv”.
Hvis du sletter en bruger, bliver brugeren slettet permanent. Det betyder, at du bliver nødt til at oprette brugeren på ny, hvis brugeren igen skal have MitID Erhverv.
Sådan finder du ”Brugere”: Menu > Brugere.
Du trykker på den bruger, som du gerne vil slette. Brugerens brugerprofil bliver synlig.
Tryk på ”Slet bruger”-knappen, der ligger i bunden af brugerprofilen.
Når du har trykket på knappen, bliver vinduet ”Slet bruger” synligt.
For at bekræfte at brugeren skal slettes, skal du trykke ”Ok”. Bekræftelse på sletning bliver vist.
Felterne for et P-nummer og SE-nummer er frivillige felter, som du kan udfylde for at gøre det nemmere at administrere brugere.
Disse felter er kun vist for organisationer, der tillader at tilknytte brugere til SE- eller P-numre.
Sådan finder du ”Brugere”: Menu > Brugere.
Du kan se en liste over brugere, som din organisation har oprettet i MitID Erhverv. Du trykker på den bruger, som du gerne vil tilknytte et P- eller SE-nummer til. Brugerens brugerprofil bliver synlig.
Menuen ”Organisation” ligger lige oven på det sidste menupunkt.
Vælg det P-nummer (lokation) eller SE-nummer, som brugeren er tilknyttet, ud fra de valgmuligheder, som bliver vist.
Du kan vælge at tilknytte:
Når du har tilknyttet en af de 3 ovenstående muligheder, bliver bekræftelsen på den ændring, som du har lavet, vist.
Som administrator kan du få vejledninger til følgende inden for brugeradministration.
Brugeradministration i MitID Erhverv
Opret udenlandske medarbejdere som bruger i MitID Erhverv
Tildel administratorroller eller rollen som betroet medarbejder
Som administrator kan du også vejledninger til følgende emner.