MitID Erhverv brugerunivers

Læs om, hvordan du kommer i gang med eller hvordan du bruger MitID Erhverv, når du bliver oprettet som bruger i MitID Erhverv.

Velkommen til MitID Erhvervs brugerunivers.

Brugeruniverset har samlet relevante vejledninger for dig, der:

  • har modtaget en e-mail fra MitID Erhverv om aktivering af MitID Erhverv
  • anvender MitID Erhverv til at indberette i selvbetjeninger og underskrive på vegne af din organisationen.

Vejledningerne er også relevant for dig som brugeradministrator, når brugere i din organisation efterlyser vejledninger om, hvordan de anvender MitID Erhverv.

Jeg skal aktivere mig som bruger i MitID Erhverv

Har du modtaget en e-mail fra MitID Erhverv om aktivere dig som bruger i MitID Erhverv? Læs mere om, hvordan du kommer i gang med at aktivere dig som bruger i MitID Erhverv:

Aktivér dig som bruger i MitID Erhverv

Jeg har fået en ny telefon eller nyt telefonnummer

Har du behov for at installere MitID app på din nye telefon eller registrere dit nye telefonnummer i MitID app? Læs mere om, hvordan du gør det:

Du har fået ny telefon eller nyt telefonnummer

Jeg har glemt kodeord eller bruger-ID

Har du glemt dit bruger-ID til MitID Erhverv? Har du en MitID kodeviser, kodeoplæser eller chip og glemt kodeord til denne? Læs mere om, hvad du så skal gøre:

Glemt bruger-ID

Du har glemt eller ændret din adgangskode

Jeg mangler adgang til selvbetjeninger

Mangler du adgang til fx din organisations Digital Post eller NemRefusion, hvor du skal anmode om refusion på vegne af din organisation? Læs mere om, hvordan du får adgang:

Du har ikke adgang til selvbetjeninger, som du skal bruge

Hvilken administrator kan hjælpe med hvad?

Har du problemer med MitID Erhverv og skal have hjælp fra din administrator? Find ud af, hvad de enkelte administrator kan hjælpe med:

Hvilken administrator kan hjælpe med hvad?

Min administrator er stoppet, hvad gør jeg?

Har du fået at vide, at din organisations administrator ikke længere er i organisationen? Find ud af, hvad du så skal gøre:

Administratorer er ikke længere ansat i organisationen

Kan jeg bruge MitID Erhverv, hvis jeg bor i Grønland?

Læs mere her, hvis du bor i Grønland og bruger MitID Erhverv:

Du bor i Grønland og bruger MitID Erhverv

Hvordan kan jeg logge ind med MitID Erhverv?

Find ud af, hvordan du kan logge ind med MitID Erhverv, her:

Sådan logger du ind med MitID Erhverv

Kan jeg bruge mit private MitID på vegne af min organisation?

En del personer får automatisk muligheden for at agere digitalt på vegne af deres virksomhed eller forening med deres private MitID. De hedder MitID privat til erhverv-brugere:

MitID privat til erhverv-brugere

Jeg skal være administrator. Hvordan kan jeg blive det?

Få vejledning til, hvordan du anmoder om rollen som rettigheds, bruger- eller organisationsadministrator som bruger i MitID Erhverv:

Anmod om rollen som administrator

Jeg vil se, hvilke fuldmagter, rettigheder eller adgange jeg har.

I MitID Erhverv kan du altid se, hvilke rettigheder, adgange og fuldmagter, der er tilknyttet din bruger. Læs mere om, hvor du finder oplysninger om din bruger henne:

Se, hvilke rettigheder og fuldmagter du har

Hvordan kan jeg blive oprettet som bruger i MitID Erhverv?

Få vejledning til, hvordan du anmoder om at blive oprettet som bruger i MitID Erhverv:

Anmod om at blive oprettet som bruger i MitID Erhverv

Spørgsmål og svar

Du kan godt bruge dit private MitID, fx MitID app, når du skal logge ind eller underskrive digitalt på vegne af din organisation. Det kræver, at både du og din organisation accepterer brug af privat MitID i MitID Erhverv.

Hvis du har egen virksomhed eller repræsenterer en forening, kan du måske nøjes med at bruge dit private MitID. Hvis du allerede kan læse virksomhedens eller foreningens Digital Post, indberette moms eller betale en faktura. Hvis du kan og det kun er dig, der skal agere på vegne af virksomheden eller foreningen, behøver du ikke at tilslutte din virksomhed eller forening til MitID Erhverv.

Hvis du ikke vil bruge privat MitID til at agere digitalt på vegne af din virksomhed eller forening, kan du i stedet for anvende et særskilt MitID. Et særskilt MitID er et nyt MitID, som du får, og du kun kan bruge til at agere på vegne af din virksomhed eller forening.

Når du første gang skal oprettes som bruger i MitID Erhverv, skal du logge ind med dit private MitID for at bekræfte din identitet. Du skal derfor have et privat MitID for at blive oprettet som bruger i MitID Erhverv.

Hvis du ikke har dansk CPR-nummer og skal have MitID Erhverv, kan du læse mere her:

Opret udenlandske medarbejdere som brugere i MitID Erhverv

Hvis du arbejder i en virksomhed eller myndighed, som bruger Lokal IdP, er det virksomheden eller myndigheden, der tager ansvaret for identitetssikringen. Kontakt brugeradministrator i din organisation. Hvis du ikke ved, hvem der er brugeradministrator i din organisation, kontakt MitID Erhverv Support for at få navn på brugeradministratoren oplyst.

Kontakt

Du kan kun have én MitID app på én telefon. Du kan dog have flere MitID’er i samme MitID app.

Hvis du har et særskilt MitID, som du kun skal bruge, når du agerer på vegne af din organisation, kan du tilføje dit særskilte MitID i din MitID app, hvor du har din private MitID.

Hvis du har flere MitID’er i samme app, kan du ikke længere bruge biometri (fingeraftryk eller ansigtsgenkendelse) til at godkende. Du skal bruge din PIN-kode.

Når man bruger sit private MitID, bruger du samme MitID (bruger-ID og identifikationsmiddel, fx MitID app), når du logger ind som privat person og på vegne af din organisation.

Når du bruger et særskilt MitID, har du ét MitID til privatbrug og ét særskilt MitID til erhvervsbrug. Når du anvender et særskilt MitID, har du et særskilt bruger-ID. Det skal du indtaste, når du logger på en selvbetjening på vegne af din organisation.

Dine private data og organisationens data er altid adskilt, uanset hvilken løsning du vælger.

Ja og nej. Det kommer an på 2 ting:

  • Om jeres organisation har opsat interne procedurer for, hvordan medarbejderne skal anmode om at blive oprettet i MitID Erhverv. Undersøg derfor først internt i egen organisation.
  • Om organisationsadministrator i din organisation har slået muligheden for, at medarbejdere kan anmode om at blive oprettet som bruger i MitID Erhverv, til.

Du kan prøve at fremsøge din organisation og anmode om at blive oprettet som bruger her:

MitID Erhverv: Søg organisation

Hvis du får en fejlbesked, har din organisation ikke slået muligheden for, at medarbejdere kan anmode om at blive oprettet som bruger i MitID Erhverv, til. I det tilfælde skal du kontakte din organisations brugeradministrator.

Hvis du ikke ved, hvem din organisations brugeradministrator er, kan du få navn på brugeradministratoren oplyst af MitID Erhverv Support.

Kontakt

Hvis du ikke har fået en e-mail med aktiveringslink, efter din brugeradministrator har oprettet dig som bruger i MitID Erhverv, skal du kontakte brugeradministratoren, som kan gensende aktiveringsmailen til dig.

Hvis du ikke ved, hvem din brugeradministrator er, kan du kontakte MitID Erhverv Support for at få oplyst navn på brugeradministratoren.

Kontakt