Du har fået ny telefon eller nyt telefonnummer

Find information om, hvad du skal gøre, hvis du får en ny telefon eller nyt telefonnummer og skal have MitID Erhverv på denne.

Denne side er relevant for:

Dig, der bruger MitID Erhverv.

Du:

  • bruger MitID app, når du fx godkender login på en selvbetjening
  • har fået ny telefon, eller har både ny telefon og nyt telefonnummer.

Ny telefon: Hvad skal du gøre?

For at finde ud af, hvordan du kan få MitID Erhverv på din nye telefon, skal du starte med at finde ud af, om du har ét eller flere MitID bruger-ID’er. MitID bruger-ID indtaster du fx når du logger ind på selvbetjeninger.

Hvis du har ét MitID bruger-ID

Hvis du kun har ét MitID bruger-ID, betyder det, at du bruger samme MitID bruger-ID til alt, uanset om du agerer digitalt som privatperson eller på vegne af din organisation. I så fald skal du bruge denne vejledning på MitID.Dk:

MitID.dk: Få MitID app på ny telefon/tablet

Hvis du har flere MitID bruger-ID’er: Et til privat og et eller flere til erhverv

Download MitID appen på din nye telefon.

Den rigtige MitID app kan kun downloades fra Apple App Store eller Google Play.

Hvis du stadigvæk har din gamle telefon, kan du via MitID appen på din gamle telefon selv aktivere MitID Erhverv i din nye telefon. Du kan læse følgende vejledning:

MitID.dk: Kopier din MitID app til en ny telefon/tablet

Hvis du ikke længere har din gamle telefon, skal du kontakte din brugeradministrator. Brugeradministratoren kan i MitID Erhverv:

  • spærre og slette din gamle telefon som MitID identifikationsmiddel
  • oprette et identifikationsmiddel med en ny aktiveringskode til dig.

Når du har fået en aktiveringskode fra brugeradministratoren, skal du vælge ”Aktiveringskode fra borgerservice”, når du starter aktivering af din nye app.

Bemærk, at du bliver nødt til at anmode om de rettigheder, som du havde før, på ny, da rettighederne ikke bliver overført. En rettighed kan være en adgang eller en ret til at udføre en bestemt opgave i en selvbetjening, fx:

  • at læse din organisations Digital Post
  • at indberette barsel i NemRefusion.

Både ny telefon og nyt telefonnummer: Hvad skal du gøre?

For at finde ud af, hvordan du kan få MitID Erhverv på din nye telefon med dit nye telefonnummer, er det vigtigt at finde ud af, om du har ét eller flere MitID bruger-ID’er. MitID bruger-ID indtaster du, fx når du logger ind på selvbetjeninger.

Hvis du kun har ét MitID bruger-ID

Hvis du kun har ét MitID bruger-ID, betyder det, at du bruger samme MitID bruger-ID til alt, uanset om du agerer digitalt som privatperson eller på vegne af din organisation.

Du skal starte med at følge denne vejledning for at skifte telefonnummer:

MitID.dk: Mobilnummer

Når du har skiftet til det nye telefonnummer, skal du bruge denne vejledning på MitID.dk:

MitID.dk: Få MitID app på ny telefon/tablet

Hvis du har flere MitID bruger-ID’er: Et til privat og et eller flere til erhverv

Det er vigtigt, at du ændrer telefonnummeret, mens du stadigvæk har adgang til MitID appen på din gamle telefon.

Åben MitID appen på din gamle telefon.

Du trykker på appens menu øverst på din skærm og vælger ”Profil”.

Vælg "Skift mobilnummer". Så skal du indtaste din PIN-kode for MitID appen. Hvis du bruger biometri (ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk), kan du også bruge det.

Indtast det nye telefonnummer og tryk på "Done" for at få tastaturen væk fra skærmen.

Vælg "Næste".

Der bliver sendt en SMS-kode til det nye nummer, som du indtastede i trinet før. Indtast SMS-kodem.

Bekræftelsen på, at telefonnummeret er ændret, bliver vist.

Når du har skiftet, kan du følge vejledningen om ”Ny telefon: Hvad skal du gøre?” ovenfor.

Ny telefon: Hvad skal du gøre, hvis du har flere MitID bruger-ID’er: Et til privat og et eller flere til erhverv