Hvilken administrator kan hjælpe med hvad?

I MitID Erhverv findes der 3 typer af administratorer. Læs her mere om, hvad de forskellige administratorer kan hjælpe dig som bruger med.

Denne side er relevant for:

Brugere

Nedenfor kan du læse nærmere om, hvad de forskellige typer af administratorer kan hjælpe dig som bruger i MitID Erhverv med. Tryk på et af linkene:

Hvis du har brug for en generel beskrivelse af de 3 forskellige administratorroller, kan du læse mere her:

Roller

Brugeradministrator

En brugeradministrator er den type administrator, som du som bruger i MitID Erhverv oftest er i kontakt med.

Det er brugeradministratoren, som du skal kontakte, hvis du:

  • vil oprettes som bruger i MitID Erhverv
  • mangler aktiveringskode, når du forsøger at aktivere dig som bruger i MitID Erhverv
  • har fået nye kolleager, som også skal agere digitalt på vegne af din organisation og skal oprettes som bruger i MitID Erhverv
  • vil melde, at dine kollegaer skal deaktiveres eller slettes på grund af opsigelse eller barsel med videre
  • har brug for et organisationscertifikat eller brugercertifikat
  • ikke længere har den gamle telefon med MitID app på, når du har fået en ny telefon og nyt telefonnummer.

Hvis du mangler adgang eller ret til en selvbetjening, som du på vegne af din organisation skal udføre opgaver i, er det rettighedsadministratorens opgave. Du kan dog også kontakt din brugeradministrator.

Sådan finder du ud af, hvem der er brugeradministrator i din organisation

Hvis du tidligere har fået en mail fra MitID Erhverv om aktivering mv., kan du finde brugeradministratorens navn i slutningen af e-mailene.

Hvis du ikke kan finde mails fra MitID Erhverv og heller ikke ved, hvem din brugeradministrator er, kan du kontakte MitID Erhverv Support for at få navn på administratoren oplyst.

MitID Erhverv Support

Hvor mange brugeradministratorer er der i min organisation?

Din organisation vil som minimum have 1 brugeradministrator. Hvis din organisation har mange medarbejdere, kan der være flere brugeradministratorer.

En brugeradministrator kan godt have flere roller, så en brugeradministrator kan også være en rettighedsadministrator.

Rettighedsadministrator

En rettighedsadministrator kan primært hjælpe dig, når du mangler adgang til at udføre en opgave i en selvbetjening.

Du skal kontakte rettighedsadministrator, hvis du:

  • mangler adgang eller ret til en selvbetjening, som du på vegne af din organisation skal udføre opgaver i
  • har spørgsmål om certifikaters indstillinger, såsom systemrettigheder eller segldannelse
  • skal agere på vegne af en organisation, som din organisation har fået erhvervsfuldmagt til at udføre opgaver for.

Hvor mange rettighedsadministratorer er der i min organisation?

Din organisation vil som minimum have 1 rettighedsadministrator. Hvis din organisation har mange medarbejdere, kan der være flere rettighedsadministratorer.

Sådan finder du ud af, hvem der er rettighedsadministrator i din organisation

Hvis du ikke ved, hvem din rettighedsadministrator er, kan du kontakte MitID Erhverv Support for at få navn på administratoren oplyst:

MitID Erhverv Support

En rettighedsadministrator kan godt have flere roller, så en rettighedsadministrator kan også være en brugeradministrator.

Organisationsadministrator

En organisationsadministrator kan hjælpe dig, hvis:

  • du skal have en af de 3 administratorroller
  • du skal have rollen som betroet medarbejder (gælder kun i kommunerne).

Hvor mange organisationsadministratorer er der i min organisation?

Din organisation vil som minimum have 1 organisationsadministrator, men organisationen kan godt have flere organisationsadministratorer samtidigt.

En organisationsadministrator kan godt have flere roller, så din organisationsadministrator kan også være rettigheds- og brugeradministrator.

Sådan finder du ud af, hvem der er organisationsadministrator i din organisation

Hvis du ikke ved, hvem din organisationsadministrator er, kan du kontakte MitID Erhverv Support for at få navn på administratoren oplyst.

MitID Erhverv Support