Justér indstillinger for, hvordan jeres nye brugere skal oprettes i MitID Erhverv

Du som organisationsadministrator kan en vejledning til at ændre indstillingerne for, hvordan nye brugere i din organisation oprettes i MitID Erhverv.

Denne side er relevant for:

  • Organisationsadministrator

Før en brugeradministrator kan oprette nye brugere, skal du som organisationsadministrator vælge, hvilke oplysninger der er nødvendige at registrere, når der oprettes nye brugere i organisationen.

Det er kun organisationsadministratoren, der kan ændre indstillingerne for, hvordan brugere skal oprettes i MitID Erhverv. Rettigheds- og brugeradministrator kan kun se indstillingerne.

Det er brugeradministratoren, som opretter brugere i MitID Erhverv. Hvis du er brugeradministrator og skal oprette brugere, kan du finde vejledninger her:

Opret, redigér, slet eller masseopret brugere i MitID Erhverv

Sådan ændrer du, hvordan brugere skal oprettes i din organisation

Sådan finder du "Indstillinger": Menu > Indstillinger.

Tryk på menuen ”Oprettelse af brugere”, der ligger lige under menuen ”Fakturering”. Indstillingerne for, hvordan nye brugere i din organisation oprettes, foldes ud.

Her har du mulighed for at ændre indstillingerne for, hvordan nye brugere i organisation oprettes.

Der er 2 felter du skal tage stilling til:

  • Standardindstillinger: Indstil, om medarbejdere i din organisation selv kan anmode om at blive oprettet som brugere i MitID Erhverv. Denne mulighed er som udgangspunkt ikke aktiveret, men du kan her åbne op for, at medarbejderne kan anmode.
  • Information, som organisationen kan tilknytte bruger- og certifikatprofiler: Indstil, hvilke informationer din organisation tilknytter brugere eller certifikater, når de oprettes eller udstedes. Du skal tage stilling til 7 forskellige informationer, som du eventuelt kan tilknytte.

De 7 forskellige oplysninger, der kan tilknyttes er:

  • SE-nummer: Om brugeradministratoren skal have mulighed for at registrere, hvilket SE-nummer i organisationen brugeren tilhører i brugerens profil. Hvis du vælger denne mulighed til, får du mulighed for at vælge et SE-nummer, som nye brugere fremover registreres under ved oprettelse. Brugeradministratoren kan manuelt vælge et andet SE-nummer under oprettelsen.
  • P-nummer: Om brugeradministratoren skal have mulighed for at registrere, hvilket P-nummer i organisationen brugeren tilhører i brugerens profil. Hvis du vælger denne mulighed til, får du mulighed for at vælge et P-nummer, som nye brugere fremover registreres under ved oprettelse. Brugeradministratoren kan manuelt vælge et andet P-nummer under oprettelsen.
  • Reference: Om brugeradministratoren skal have mulighed for at skrive frivillig referencetekst i brugerens profil.
  • Anonym: Om organisationen tillader, at brugere kan oprettes anonymt, så brugerens navn ikke bliver vist, når brugeren logger på en selvbetjening eller signerer digitalt på vegne af organisationen.
  • RID (Ressource Identifikationsnummer): Om brugeradministrator skal kunne se brugerens RID-nummer i brugerens profil.
  • UUID (Universally Unique Identifier): Om brugeradministrator skal kunne se brugerens UUID-nummer i brugerens profil.
  • Brugere kan som udgangspunkt signere: Nye brugere får som udgangspunkt ret til at underskrive på vegne af organisationen, når brugeradministratoren opretter nye brugere. Brugeradministratoren har stadig mulighed for at fjerne denne ret under oprettelse.